Często się zdarza, że w organizacji marka konsumencka i pracodawcy prowadzą własne, odrębne życia komunikując się ze swoimi grupami docelowymi poprzez osobne kanały przekazu. Tylko czy te równoległe byty im służą?
Siła synergii, czyli 1 + 1 to więcej niż dwa
We współpracy obu marek: konsumenckiej i pracodawcy drzemie wielka siła. Niestety często w wielu firmach jest tak, że w przekazie skierowanym do klientów mówi się tylko o produktach i usługach, a do kandydatów, mówi się tylko o pracy. A przecież nie są to odrębne światy. Klienci, którym sprzedajemy nasze produkty i usługi chętnie dowiedzą się jakich ludzi zatrudniamy, jak ich traktujemy, jakie są nasze wartości i misja. To zwiększa naszą wiarygodność, wzbudza sympatię do firmy, a tym samym do naszych konsumenckich marek.
Natomiast nasz kandydat, zanim zapozna się z ofertą pracy najpierw sprawdzi co sprzedajemy i jaka jest nasza pozycja na rynku. Jako pracownicy chcemy identyfikować się z firmą, w której pracujemy i być z niej dumni. Badania Premium Employer Brand1 pokazują, że aż 80 % kandydatów, im wyżej ocenia markę konsumencką, tym chętniej aplikuje do takiej firmy. Kandydaci bowiem bardziej są skłonni pracować w organizacjach, które stoją za sukcesem znanych marek. Dlatego warto inwestować i budować obie marki: konsumencką i pracodawcy i dbać o to by się nawzajem wspierały.
Zainspirujmy się przykładami:
Ikea poszukując pracowników do nowopowstającego sklepu przygotowała ogłoszenie rekrutacyjne na wzór instrukcji do składania mebli i dołączyła je do swoich produktów.
A to już przykład działań rekrutacyjnych, w których wykorzystany jest bohater marketingowej kampanii produktowej Michel Moran.
KFC z kolei wykorzystuje topowe pozycje w menu do zaprezentowania atutów oferty pracy.
A H&M wręcz nawołuje kandydatów ze swoich sklepowych banerów.
Natomiast wspomniana już Ikea firmowe wartości ilustruje za pomocą zabawek, które sprzedaje.
Inspiracje:
Zyta Machnicka – „Lepszy pracodawca, jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi”, Wydawnictwo Helion 2020.