EVP. Znajdź to, co Cię wyróżnia.

24 stycznia, 2022 Małgorzata 0 Comments

EVP. Co to jest?

Czy nie wystarczy zakomunikować, że jesteśmy dynamiczną organizacją z młodym zespołem na pokładzie, by zainteresować pracą potencjalnych kandydatów? Już nie. Tak może napisać co druga firma i jest to już na tyle wyświechtany zwrot, że nikogo nie zainteresuje.

To właśnie EVP czyli z angielskiego Employee (-er) Value Proposition może przyciągnąć do nas upragnionych kandydatów. Co właściwie oznacza ten zwrot?  EVP to unikalny pakiet korzyści, wartości i wyróżnialne cechy organizacji, które dany pracodawca oferuje swoim pracownikom i które pozytywnie wpływają na wybór firmy jako pracodawcy.

Każdy chciałby pracować w miejscu, które lubi i które uważa za wartościowe i interesujące. Kandydat powinien od początku wiedzieć, dlaczego powinien podjąć z nami współpracę. Dlatego pracę nad EVP należy zacząć od odpowiedzi na pytania: dlaczego nasz kandydat ma dołączyć do organizacji?  dlaczego ma zostać w niej długo? dlaczego ma starać się na 100%, dlaczego powinienem polecać ją znajomym? Oznacza to, że dobrze musimy poznać potrzeby naszego kandydata, żeby wiedzieć co chciałby od nas usłyszeć, żeby zacząć z nami rozmawiać.

Tak jak budujemy marki konsumenckie w oparciu o atrybuty, które wyróżnią nas na tle konkurencji, tak też postępujemy budując markę pracodawcy, z którą będą się chcieli utożsamiać nasi kandydaci do pracy.

Jak znaleźć swoje EVP?

Może to trochę przypominać poszukiwanie świętego Graala, ale tak naprawdę większość organizacji ma swój niepowtarzalny koloryt i warto poszukać tych niepowtarzalnych odcieni by je wzmocnić.
 

EVP jest wynikiem poszukiwań w trzech obszarach:
•    jaka firma naprawdę jest?
•    jaka firma chce być, do czego aspiruje?
•    jak postrzegana jest przez swoich odbiorców: kandydatów i pracowników?

Na początku należy zweryfikować tożsamość pracodawcy – jego misję, wizję, zasady, kulturę organizacyjną. Tam szukamy naszych wyróżników. Być może w naszej organizacji wszyscy są na luzie, nie spinają się i non stop żartują. A może wszyscy się od siebie uczą, a przepływ wiedzy jest nieograniczony i dobrze zorganizowany. Na tego typu cechach organizacji można budować atrybuty marki pracodawcy. Następnie przyglądamy się aspiracjom firmy. Na tym etapie pracy powinniśmy włączyć kierownictwo firmy. Być może nasza organizacja planuje wprowadzić innowacyjne rozwiązania, które uczynią życie ludzi prostszym i lepszym. To może być dobry zaczyn pod EVP. Na trzecim etapie, pod lupę bierzemy nasz wizerunek jako pracodawcy. Tutaj pomocni będą nasi kandydaci i pracownicy, którzy opowiedzą nam jak nas widzą i jak chcieliby nas widzieć. Prócz wywiadów czy warsztatów z pracownikami, badamy opinię kandydatów podczas rozmów rekrutacyjnych.

Może się zdarzyć, że wynik naszych prac pokaże, że naszej organizacji brak wyrazistości. Warto wtedy popracować nad nową wizją firmy, która pozwoli nam przemówić autentycznym i mocnym głosem.

Przykłady EVP.

EVP – musi być wyjątkowe i unikalne. Powinno przyciągać uwagę kandydata i sprawiać, że pomyśli: To właśnie w tej firmie chcę pracować. Musi być także autentyczne, bo jego weryfikacja nastąpi zaraz potem jak nasz kandydat stanie się pracownikiem.

Przykłady EVP:

• Elastyczny czas pracy, możliwość wyboru pracy zdalnej lub systemu hybrydowego,
• Dbanie o rozwój i ciągłą edukację pracowników wszystkich szczebli,
• Poszanowanie środowiska naturalnego na każdym etapie produkcji i w każdym aspekcie życia firmy,
• Wykorzystywanie wyłącznie lokalnie pozyskiwanych surowców, współpraca wyłącznie z lokalnymi dostawcami, podwykonawcami etc.

EVP, czyli zestaw atrybutów marki pracodawcy, jest bazą do tworzenia przekazów skierowanych do naszych kandydatów i pracowników.  To na nim budujemy koncepty kreatywne, które wykorzystujemy w komunikacji na stronach www, ogłoszeniach o pracę, zakładkach karierowych, kampaniach w social mediach, we wszystkich materiałach dla kandydatów i pracowników. A co równie ważne EVP należy wcielać w życie naszej firmy, tak by pracownicy mogli doświadczać go na co dzień. Inaczej z autentyczności nici.

Zdarza się, że wyróżniki pracodawcy mylone są z hasłem promocyjnym pracodawcy. A są to dwie różne, choć zależne od siebie rzeczy. EVP nie musi być zakomunikowane wprost, ale kandydaci i pracownicy powinni po prostu je czuć. A hasło promocyjne, niczym klamra powinno spinać poszczególne wyróżniki.

Widać to na przykładzie Allegro. Ich hasło promocyjne EB-owy brzmi „Dobrze tu być”. Firma wykorzystuje go we wszystkich działaniach komunikacyjnych – zewnętrznych i wewnętrznych.

Praca w Allegro.

A oto przykład działania EBowego skierowanego do uczniów szkół w Swarzędzu. Pokazuje jak niewielka firma, z niewielkim budżetem promocyjnym, wykorzystując talenty pracowników stworzyła materiał, który najlepiej zaprezentuje czym jest Employee Value Proposition.

„Era tapicera” to video, które miało zachęcić uczniów do wybrania zawodowej ścieżki tapicera. Firma Tombea notując coraz mniejsze zainteresowanie tą profesją postanowiła przedstawić najmocniejsze strony pracy w formie skierowanej do młodych ludzi. 

W jednym materiale mamy kilka wyraźnych atrybutów emocjonalnych i racjonalnych, które mówią nam dlaczego warto dołączyć do Tombea.

Tym samym doszliśmy do tego co stanowi definicję EVP.